Формування економічної досвідченості дошкільників засобами гри

(КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ ВИХОВАТЕЛІВ)

Гра має надзвичайно важливе значення для цілісного розвитку дітей. В ігровій діяльності розвиваються мовлення й мислення кожної дитини, формуються її почуття й сприймання світу, збагачу­ється емоційна сфера.

Саме у грі діти наслідують форми суспільних відносин людей, поступово опановують моральні норми й почина­ють керуватися ними у своїх стосунках з дорослими й іншими ді­тьми. Через гру дошкільники освоюють та пізнають світ. Вона є тим механізмом, що перетворює зовнішні вимоги соціального середовища на власні потреби дитини. Саме тому гра — найліпша підготовка до майбутнього життя. Завдяки грі діти вправляються та розвивають низку здібностей, які знадобляться їм у майбутньому.

Діти з раннього віку опиняються у вирі різноманітної економіч­ної інформації, спостерігаючи за веденням домашнього господар­ства, разом з батьками купуючи продукти та інші товари, перегля­даючи чи чуючи рекламу тощо. Щоб допомогти вихованцям розібратися у сутності економічних відносин пропонують ди­дактичні, сюжетно-рольові та ситуативні ігри економічної спрямованості. Ці ігри дають змогу зробити економіку зрозу­мілою для дошкільників, забезпечують органічне практичне входження дітей в економічні відносини.

Тематична спрямованість початкових економічних знань

Орієнтовний зміст початкових еко­номічних знань відображено в шести основних темах:
o Моя сім'я;
o Товар;
o Гроші;
o Моє місто;
o Моя країна;
o Ресурси.

Засвоюючи кожну з тем, дошкільники ознайомлюються із сі­мейною економікою, закріплюють набуті знання в іграх, отримують уявлення про розмаїття та вичерпність природних ресурсів, почина­ють розуміти, звідки і як з'являється продукт, якими способами реа­лізовують товар. Діти вчаться оперувати грошима, знають, що вони потрібні для купів лі та продажу. Багато разово виконуючи різні еко­номічні дії, дошкільники вчаться реалізовувати свої вміння в різних умовах, з різними об'єктами, що сприяє усвідомленню та міцнішому засвоєнню знань.

Усі ігри економічної спрямованості можуть бути як частиною спеціальних занять з економіки, математики, ознайомлення з навко­лишнім світом і природою, так і використовуватися в повсякденні. Вдома діти із задоволенням грають у такі ігри з батьками.

Види ігор економічної спрямованості.

Гратися можна як усією групою чи підгрупою, так і індиві­дуально. У процесі ігрової діяльності кожна дитина отримує змогу практично застосовувати набуті знання, розширюючи власний до­свід. Залежно від поставленої пізнавальної мети, у роботі з дітьми педагоги використовують такі види ігор економічного спрямування, як-от: ігри-стратегії.Сюжетно-рольові ігри передбачають моде­лювання реальних жит­тєвих ситуаці й операції купівлі — продажу, ви­робництва та реаліза­ції готової продукції. Під час розгортання цих ігор дорослі створюють най­сприятливіші умови для розвитку в дітей інтере­су до економічних знань, адже ігрові ситуації мо­делюють з максимальним наближенням до реаль­них. При цьому ситуації спілкування, у яких діти активно використовують економічні терміни, моделюють адекватно віковим пси­хологічним особливостям ви­хованців.

Розвивально-дидактич­ні та ситуативні ігри надають вихователю унікальну мож­ливість сприяти процесу зба­гачення соціального досвіду дітей, формуванню їхніх цін­нісних пріоритетів, адекватно­му прояву особистісних якос­тей у непростих, наближених до реального життяситуаціях. Вихователь може оцінити здат­ність кожної дитини до кон­структивнихрішень, самостій­ного вибору тощо.

Особливе значення мають ігри-стратегії. Вони є складною різнобічною діяльністю, яка пе­редбачає не лишеусвідомлення ігрового задуму, сюжетної лінії, а й послідовність сукупних дій усіх учасників гри.

Формування економічної компетентності дошкільників на різних вікових етапах

Обираючи форми роботи з дітьми, спрямовані на формування їх економічної компетентності, вихователю слід враховувати вікові особливості сприймання дошкільниками матеріалу.

Так, основною метою проведення ігор економічного спряму­вання з дітьми молодшого дошкільного віку є ознайомленняїх з най­простішими економічними поняттями, формування уявлень про основні види суспільно-економічних відносин. Скажімо, ознайом­люючи молодших дошкільників з темою «Гроші», вихователі прово­дять з ними дидактичні ігри, що сприяють формуванню уявлень про грошову одиницю, прибутки і витрати, вихованню ощадливого став­лення до грошей .

Для дітей середнього дошкільного віку педагоги створюють умови, що сприяють збагаченню набутих дітьми економічних знань і досвіду. Для цього вони використовують сюжетно-рольові ігри, ме­тою яких є формування способів поведінки у певних економічних ситуаціях. Ці ігри передбачають участь дітей у ро­зігруванні різних ситуацій купівлі — продажу, формування в них навичок рахувати гроші та користуватися ними. У середньому дошкільному віці діти мають здобути досвід самостійної купівлі това­рів, навчитися співвідносити вартість товару з купівельною спроможністю покупця, усвідомити необхідність ощадливого ставлення до грошей та раціонального їх використання. Збагачення економічних знань дошкільників відбувається по­ступово. Формування економічної компетентності старших дошкіль­ників ми умовно поділяємо на три етапи: На кожному з цих етапів діти поглиблюють отримані раніше знання, набувають корисного досвіду та вчаться застосовувати його на практиці, розв'язуючи різнобічні життєві ситуаціїпід час різних видів ігор економічної спрямованості. Поглибленню економічних знань дітей старшого дошкільного віку найліпше сприяютьрізні види ігор-стратегій, що містять чіт­ко визначену ціль, передбачають розподіл обов'язків між дітьми та спільну покрокову реалізацію мети. Такі ігри:

•сприяють —

- усвідомленню суспільних відносин;

- формуванню економічного досвіду;

•навчають —

- планувати дії;

- передбачати можливі наслідки;

•розвивають —

- самоконтроль;

- вміння взаємодіяти та колективно мислити.

Система роботи з еко­номічного виховання сприяє формуванню в кожної дитини економічного мислення, умін­ня орієнтуватись у нестандарт­них ситуаціях, проявляти іні­ціативу та самостійність, бути в майбутньому активними та свідомими учасниками со­ціально-економічних відносин. Набуття первинного економіч­ногодосвіду є підґрунтям для подальшого самостійного його збагачення.

Використана література.

1. Богуш А.М. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) авт. кол-в; Богуш А.М., Бєлєнька Г.В., Богініч О.Л., Долинна О.П., Ільченко Т.С., Коваленко О.В., Лисенко Г.М., Матовець М.А., Поніманська Т.І., Сідельнікова О.Д., Шевчук А.С., Якіменко Л.Ю. - Київ 2012 р. с. 4-9.

2. Григоренко Г.І., Жадан Р.П. Виховуємо раціонального споживача. Дошкільне виховання - 2012 - № 1 с. 16-19.

3. Прокудіна О., Сечина Н., Славнікова Ж. "Маленькі таємниці великої економіки" Палітра педагога - 2013 - № 4, с. 6-10.

4.Свердлова І. "Формування економічної досвідченості дошкільників засобами гри" Дошкільне виховання 2013 р. - № 1 - с. 54-64.

Кiлькiсть переглядiв: 167

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.